Lidový dům: marketing pro malé děti

Když jsem díky svým přátelům, kteří mě na to upozornili, uviděl novou vizuální kampaň ČSSD, jež má podle všeho být tím novým nástupem k nové formě komunikace s veřejností, zhrozil jsem se.

Někdy je méně více. A někdy nedělat vůbec nic a čekat se svěšenýma rukama, je to nejlepší. Co vidíme na fotografiích nové kampaně z Lidového domu? Především neprofesionalitu. A také v několika případech předsedu Šmardu, který vypadá, jako kdyby ho vytáhli z popelnice. A pak figuranty, možná, že jsou mezi nimi někteří členové Mladých sociálních demokratů, kteří vypadají velmi, velmi utrápeně. Na jedné fotografii je také chlapeček, kterého zřejmě před fotografováním strašili něčím ošklivým. Možná čertem… A unisono téměř všichni figuranti vypadají stresovaně až zbědovaně. Snad nejhůře ta mladá dáma, která část svého hrudního koše schovává za stupidní heslo „Chceme dostupnou péči“. Ale jakou péči si ta mladá dáma žádá? Péči od nějakého mladého šohaje? Anebo péči rodičů, kteří jí nedávají kapesné? Nikdo neví…

Na dalším snímku jsou dva mladí rozesmátí lidé s heslem: „Chceme školství pro všechny“. Ale pokud vím, školství pro všechny už tu je od časů Marie Terezie, císařovny rakouské. Je to tak nějak už více než 200 let realita. Střední a vysoké školství asi být pro všechny nemůže, že. Mělo by být v první řadě výběrové. Měli by na tyto školy přicházet studenti nadaní, se studijními předpoklady, které nejsou dány všem.

A další heslo kutilů z Lidového domu: „Jistota v každém věku“. Ani v tomto případě nevím, o co se jedná. Že budu v každém věku zdravý? Anebo budu mít zajištěno dostatek peněz? Budu mít důstojné stáří? Anebo klidné mateřství? Ale toto heslo je úplně univerzální. Pro všechny a tedy pro nikoho.

Další heslo: „Chceme stát, o který se můžeme opřít“. To možná smysl dává. Ale to by pak vedení ČSSD nemělo vystupovat z pozice de facto provládní strany. Vláda, která předložila protilidový „konsolidační balíček“ a mluví o důchodové reformě, jejímž obsahem je relativní snižování budoucích důchodů proti současné praxi a pozdější odchod do důchodu, by měla být sociální demokracií podrobena zdrcující kritice.

A ještě jiné heslo: „Senioři si zaslouží péči a jistoty“. To je také slogan poněkud abstraktní. Babička, která se obětovala být s předsedou Šmardou na jednom obrázku, by jistě ráda věděla, co ČSSD chystá ve své programové kuchyni. A ona zřejmě nechystá nic.

A vrcholem všeho je heslo, kde je vyobrazen, spolu s dvěma malými dětmi, opět jako hlavní hvězda současné ČSSD, předseda Šmarda. Prý chce: „Silné Česko, tentokrát pro všechny“. Dobrá, ale co tedy ČSSD dělala v těch vládách, ve kterých se za posledních 25 let zúčastnila? Byla ve vládách v posledních 25 letech celkem 16 let. To se nesnažila o to, aby republika byla dobrou zemí všechny? Co tedy ve vládě dělala, když ne tohle?

Prostě prezentovat hesla, která hraničí se stupiditou, nesmyslností anebo jsou jen jakýmsi polotovarem, dá se říci blábolem a ukazovat figury, které vyhlížejí, jako kdyby vypadly z dekadentního románu Karla Matěje Čapka – Choda, to je kutilský marketink současné ČSSD.

A je v zásadě jedno, jestli tím kutilem jsou chlapci a děvčata z Lidového domu anebo mysteriózní politický investor Barta, který dostal na Hrad prezidenta s IQ 107.

Jiří Paroubek

Sdílej